Tuesday, May 3, 2011

Diary Of Modern Mom 6

Alhamdulillah aku selamat pergi dan balik. Ish rasa mcm p Mekah la pulak. Takut sebab first time pergi tanpa family disisi..rasa lain macam ja.

PAling tak sabar masa nak balik. Rasa mcm nk cpt2 balik sbb dah jemu aku dok kt India tu makan kari ayam-kari ayam-kari ayam.. Susahnya nak jumpa udang sotong kt sana.

Antara benda2 yg tak dpt dilupakan masa kt sana:
1. Tisu - mcm la benda yg berharga sgt kt sana esp area Agra. Ada tukang pegang pulak tisu tu siap kena bg duit tips utk dptkan tisu nk masuk toilet.
2. Air mineral - mahalnya air kt sana sbb kt sana mcm tak jumpa sistem pengairan yg elok sampai org susah kt sana amik ayaq acaq utk basuh kaki.Ini dari penglihatan aku sendiri la kan.. Tapi basuh pungkoq lembu sikit main punya jirus tlg basuh. Sdgkan anak sndiri pun dia tak mandikan mcm tu. Pelik!
3. Org susah - boleh nampak dimerata-rata tempat. Sampai sesak nafas aku tengok. Budak2 kecil seusia 2-3-4-5 thn berlari-lari tepi2 jln raya mcm perkara biasa ja..
4. Aku tersedekah USD 100 dkt org susah!! sebenarnya aku nk bg USD1 ja tp tah mcm mana tsilap tarik dr poket dan aku pun dh tak check sbb mlm gelap dan masa tu nak balik ke airport utk fly balik msia..HUhuhu sedih sbb aku dok hrp hat tu la utk buat belanja mkn bila balik sini..Takdak rezeki namanya..
5.Tips - Ish aku benci bila kena bg tips-tips-tips, bagi aku itulah rasuah kecil yg akan merebak menjadi benda tak elok sterusnya. Tak patut betoi bila buat kerja sikit2 nk harap ganjaran. Tapi itulah kenyataannya bila anda berada di INDIA! Patutlah tak maju..buat kerja tak ikhlas asyik nk hrp ganjaran baru kerja berjalan..
6. Jualan langsung - Itu perkara biasa bila penjual asyik serbu kt kita. Aku benci sungguh bila dia asyik nk menjaja ja kt aku. Sbb aku bukannya bwk $ bwk sgt. Cukup setakat transportation dan beli baju anak2 skit ja. Mcmla takleh tgu kt kedai satgi kami p la kalau kami nk beli kan..Rimas la!
7.Pengalaman berjalan bersama geng-geng veteran- aduih lebih baik aku berjalan dgn family , selesa sikit kan.. hmm biasala group ada mcm2 peel..mujur kbykn tak bg masalah cuma mslh kesihatan yg agak berumur. Kesian esok2 aku pun tah mcm tu. Tapi geng2 veteran ni byk $ , asyik nk membeli ja. Aku asyik tengok org ja beli-beli-beli..huwaaa sedih!

Pendek kata aku enjoy la spjg perjalanan kt sana..alhamdulillah

Bila sampai Msia..spt yg diduga... Rumah aku berkelabung dan ia dah tentu amik masa yg agak pjg utk aku setkan semula spt sediakala. Sementara kudrat masih ada, aku hrp anak2 pun cpt besar supaya dpt bantu aku buat kerja2 rumah..Adeh mak tak larat la nak oi..

No comments:

Post a Comment